Blanketjønn 2011

På veg inn til Blanketjønn
Plutselig var det tid for årets store fisketur igjen. Som regel pleier vi å fiske litt i Seljord kommune i Telemark i løpet av sommeren. På grunn av Håkons flørtinger med Canada de to siste somrene, har dette uteblitt siden han er kjentmann og har god dialog med grunneieren. Men denne gangen skulle ingenting stoppe oss, eller vent nå litt. Vi skulle være fire stykker på tur, men to av disse måtte melde forfall av ulike helsemessige årsaker.

Tur likevel
Håkon og jeg bestemte oss likevel for å prøve en tur siden langhelga var satt av og fiskeabstinensene var store. Torsdag ettermiddag dro jeg inn til Tigerstaden for å hente Saulands store sønn Håkon som nå har bosatt seg på Frysja. Det ble noe sent før vi kom oss opp til Sauland så vi tok en overnatting der hos foreldrene til Håkon og godt var det. Tidlig fredag morgen bar det videre avgårde inn til Tuddal og etterhvert Vikbakkane hvor vi parkerte stålstuten min. Dette var en annen måte å komme seg inn i området på og skulle være litt raskere i følge Håkon. Med forholdsvis tung sekk og fiskeutstyr begynte vi å gå innover med friskt mot.

Regn og feilnavigering
Etter nesten en time med gange kom regnet. Og det ga seg ikke. Det regnet bortimot konstant i 24 timer. I tillegg var Håkon særdeles ukonsentrert og sendte oss i feil retning ved et dalskille. Jeg vet ikke hva som var så attraktivt med dette dalføret, om det var det store myrdraget, krattet eller ei jaktbu som lokket “kjentmannen” hit. Kompasset lå på bunnen av sekken og ble ikke brukt. Bummer! Dette kostet oss 3 timer ekstra og i slikt vær er det veldig tungt. “Sugeføre” kalles det på vinteren når det er våt nysnø, men det opplevdes slik nå også med våt vegetasjon og lærstøvler som sugde seg fast til underlaget. Men vi holdt jernet og totalt gikk vi i 6 timer og 40 minutter inkludert en litt lengre rast for å hente krefter og motivasjon. Når man trasker rundt slik blir det som en lang biltur når man var yngre. Da gjelder det å telle forskjellige ting for å ha noe å konsentrere seg om. Vi telte antall levende lemen på tur inn, det ble 13 totalt. Vi observerte også 3 liryper som flakset opp her og der. Antall bekkefar som vi krysset telte vi ikke, men det var mange og noen var kritiske store etter alt regnet den siste tiden.

Basecamp
Vi kom til slutt inn til Blanketjønn hvor vi slo opp teltet. En fin odde og litt høgt i terrenget ble valgt som basecamp. God avrenning og nærme vannet.
Ulempen med å komme inn helt klissvåt og campe i telt er at da er du våt til du skal hjem igjen, nytter ikke å få tørket noenting. Tørre klær var dog pakket godt inn i sekken så i teltet var vi tørre, men utenfor var vi veldig våte. Og det er utrolig kjipt å sette beina i våte fjellstøvler om morran når du skal ut. På slike turer er det viktig å pakke sovepose, liggeunderlag og telt vanntett. Blir disse tingene våte, ja da sliter du!

Ørret på kroken
Det ble da fisket litt fredag kveld og jeg fikk en pen stekefisk. Det freste godt i panna en stund og etterpå lå den på flatbrød med rømme, purre og smør. Fisk på sitt beste! Det regnet hele natta igjennom, men lørdag morgen var det opphold, men overskyet. Samme for oss, vi var våte uansett. Det ble fisket mye denne dagen og gjennom flere vann. Det ble bare 3 fisker totalt lørdag, men nok til å lage fiskesuppe. Litt mere liv i vannet og flere napp, men fisken virket kresen. Det beste var å fiske med doppe og fluer.

Hjemtur
Søndag morgen rev vi leir og tok fatt på tilbaketuren. Det var tett skodde så vi måtte frem med kompasset og sette en kurs. Sikt på 15-20 meter gir ikke mye å navigere etter. Etterhvert kom vi ned til et annet tjønn med litt størrelse på og her lettet tåken og vi kjente varmen! Væromslag og pang sa det i vannet. Klekking av døgnfluer og vårfluer som drev utpå vannet og som fisken tydeligvis satte pris på. Vi monterte igjen fiskestengene våre og begynte optimistisk på igjen. Ikke denne gangen heller ble det fisk, men flere napp. Kresen fisk her også med hensyn til fluene som ble brukt. Vi er ikke proffe nok slo vi fast og fabulerte om flere fisketurer for å bli bedre. Men det er jo flott å være på tur og fisk er bare bonus sier de som ikke får noe særlig med fisk. Vi får leve på naturopplevelser og det fikk vi til fulle en halvtime senere.

Naturopplevelse
Da vi rundet et høydredrag lettet en kongeørn opp fra sin utsiktspost bare 30 meter fra oss. Vi hørte vingeslagene på denne majestetiske fuglen da den lettet og den dro seg ned en bekkedal slik at vi fikk se den i full utfoldelse et stykke ned hvor den styrte mot en saueflokk. Vi trodde den skulle ta et lam den eventuelt hadde siktet seg ut, men den styrte unna og ble borte. Jeg skjønner at de kan ta lam og reinskalver når jeg så størrelsen på ørnen. Vi hadde så god utsikt slik at vi fikk sett lenge på ørnen og hvor flott den er i lufta. Hvilken herlig opplevelse! En av mine absolutte høydepunkter ute i naturen.

Vel hjemme igjen var det bare å pakke ut det våte utstyret og henge til tørk. Det er bare å konkludere med at det kanskje er litt tidlig for godt fiske i høgfjellet enda, neste tur blir nok litt senere. Da satser vi på at alle fire er med igjen også.