Palmehelg i Jotunheimen

Utsikt fra Rasletind, Jotunheimen

Fredag 15. april åpnet riksvei 51 over Valdresflya. Dette pleier å gi større muligheter med hensyn til vårskiturer i Jotunheimen. Og vår er det virkelig også her med lite snø og varme dager. Harald Gustav og jeg tok tidlig avgårde denne morgenen og møtte de tre andre på Valdresflya litt over klokken ti. Kjell, Nils og nok en Kjetil utgjorde årets selskap denne palmehelga. Valdresflya ligger 1309 moh og viste seg å være et flott utgangspunkt for tur, det var i hvert fall nok snø her, men mye stein å se på toppene rundt omkring.

Vi tok sikte på Rasletind (2105 moh) denne dagen. Sola stekte rimelig bra til å begynne med, men noe vind var det. Når vinden roet seg i perioder ble det brukt høy solfaktor. Likevel ble det rødfarge på alle sammen i ansiktet, sola er skarp.

Turen opp og inn mot Rasletind gikk bra og vi brukte mye av dagen, det var tross alt påsketur og ikke en konkurranse. Dessuten var det lenge siden noen av oss hadde snakket sammen og vi hadde en del å ta igjen. Vel fremme på toppen ble det revet fjeller av fjellskiene og vi var klare for nedkjøringen igjen. Noe stein å se opp for, men det gikk bra. Litt ugreit snøføre da det var hardt og mykt om hverandre ettersom hvor solen hadde varmet i løpet av dagen. Dette gjorde det vanskelig å styre og svinge til tider. Alle kom velberget ned og vi satte kursen mot Gjendesheim og middag. Dette var basecamp denne helga og ny bestyrer Marius Haugaløkken ønsket oss velkommen. Dette er en betjent turisthytte som DNT Oslo eier.

Fornøyde påsketurister på Rasletind (2105 moh)

Etter en god treretters middag ble det tid til å planlegge neste dagstur og ta en (eh, eventuelt flere) øl i peisestuen. Et rikholdig ølkart gjorde at vi endte opp på hveteøl (weissbier) alle sammen av merket Erdinger. Store glass med god skumtopp er saker og upåklagelig utsikt over Gjende. Det ble bestemt at neste topp skulle bli Høgdebrotet på 2226 moh.

Lørdag morgen åpnet med en del vind selv nede ved Gjendesheim. Videre opp mot Valdresflye økte dette noe og litt skeptiske begynte vi den lange og markerte stigningen til topps. Vi møtte på en annen gruppe på tre som også skulle til topps, men de baserte seg på breie ski og plaststøvler. Vi gikk fortsatt på fjellski og med lærstøvler, selv om heftigere utstyr lå i bilen. Det ble vurdert som lite hensiktsmessig grunnet mye stein på siste strekket opp. To av vårt følge avbrøt turen på vei opp grunnet varierende form (ikke pga hveteølet!). Spørs om de gjorde et godt valg da vi møtte på et voldsomt møkkavær, les storm i kastene, på vei ned. På toppen så vi ingenting og her hadde vi ikke gått uten GPS. Et bratt stup på ene siden gjør at man ikke kan trå feil her. Turen ned ble en utfordring med lite sikt og en vind som dyttet på voldsomt i fra bak, selv med feller på skiene var det til tider umulig å holde igjen!

Vel nede igjen fikk vi rapporter fra Gjendesheim om badstu på 90 grader og øl hvert 20. minutt. Gutta som snudde hadde brukt tiden godt med andre ord før vi dukket opp til middag. Soppsuppe, lammestek og en pudding laget av upasteurisert mjølk til dessert stod på menyen denne kvelden. Gjendesheim satser på lokal mat og skal ha ros for det. Flotte råvarer som varsomt gjøres om til herlige måltider av kokken, en kokk som Marius tok med seg fra tiden han var bestyrer på Rondvassbu.

Siste kvelden ble det mere hveteøl og etter 10 øl greide vi endelig å tappe dette riktig på de store glassene! Mange teorier ble gjennomgått og utprøvd, men hemmeligheten var å slå litt i glasset før man tippet resten av flasken over. Flaksen skal stå rett ned i glasset og inneholdet tømmer seg flott ned med en deilig skumtopp til slutt.

Søndag var avreisedag og det ble bare en sjarmørtur fra riksvei 51 og mot Høgdebrotet igjen, men denne gangen med breie ski og plaststøvler. Siste nedkjøring i går ga mersmak da sola hadde varmet opp nok til å få perfekt vårsnø og mulighet for å kjøre flotte telemarksvinger. Vi fant et flott bekkefar og dro ned det. Virkelig flotte forhold og dette ble en bra avslutning på turen. Moro med ordentlig utstyr som gjør det til en lek å svinge i slushen. Vi takket alle for turen og ønsket fortsatt god påske!