Langhelg i Lyngen

På toppen av Daltinden

Jeg har lenge drømt om Lyngen i Troms. I hvert fall etter at jeg begynte å fatte interesse for toppturer. Jeg har lest om dette området bl.a i boken Hvite drømmer. Og hørt mye om fulle highcamp-arrangmenter og begeistrede deltakere. I vinter åpnet det seg en mulighet for å planlegge en slik tur og gjett om jeg var klar! Det måtte bli ei langhelg og da er jo mai en fin måned i så måte. Flybilletter ble bestilt og speiding etter overnatting begynte. Vi endte opp på Larsvoll gård i Oksvik og glade er vi for det! Veldig hyggelig vertsskap som virkelig gjorde alt for at vi skulle ha det bra. Anbefales på det sterkeste.

Vi kom opp onsdag 12. mai og på Langnes hentet vi opp to leiebiler som vi hadde bestilt på forhånd. Jeg fikk litt trøbbel med skistativ da Avis påstod at jeg ikke hadde bestilt det, men det ordnet seg til slutt, selv om det satt langt inne fra deres side. Fullpakkede biler satte kursen mot Lyngen og Larsvoll gård. Vi tok den raskeste ruten og det innebær en liten fergetur. Vel fremme på hytta fant vi fort ut at denne hadde bra standard med badstu, badestamp og egen grillhytte. Og god utsikt til fjorden og fjellene …

Torsdag dro vi i samlet flokk til Furuflaten og parkerte der. Målet for dagen var Daltinden. Her ble det en noe lang anmarsj inn en dal før vi kunne ta på oss ski og begynne bestigningen. Dessuten var det lite snø innover dalen så alt ble pakket på sekken og bært innover. Etter en drøy time hadde vi ski på beina og vi var i gang! Yr hadde meldt strålende vær og det stemte rimelig bra. Lite visste vi at denne dagen skulle bli den lengste (10 timer) og ha den beste skikjøringen. Vi brukte lang tid opp (1400 høydemeter), men det ble da desto mere nedkjøring og det passer jo en skikjører bra. Nydelig tørr snø på toppen og ned, herlig styresnø oppå sikret gode svinger for en på telemark. Litt bløtere lengre ned og slush, men gikk veldig greit likevel. Slitne ankom vi hytta utpå kveldingen og satte til livs en gryterett før planlegging av neste dag tok til.

Gruppa delte seg i to etterhvert da ikke alle ville på tur hver dag. Det gikk jo greit siden vi hadde to biler og folk fordelte seg noenlunde likt. Fredag ble derfor en litt anderledes dag for enkelte av oss da vi valgte en hviledag med innlagt fiske. Vi fikk lånt ei fiskestang av vertsskapet og fikk tips om å fiske i Kjosen, en fjordarm som går inn mot Lyngseidet. Vi fant en fin plass etterhvert og med nye sluker begynte vi forventingsfullt med fisket, spesielt siden Håkon hadde vært storkjeftet og garantert fisk med dertil fiskesuppe. Det tok ikke lange tiden før det nappet i snøret og inn kom en sei. Det ble noen torsk også etterhvert og måltidet var innen rekkevidde. Resten av torsken ble fisket fra brygga i Lyngseidet og her tok vi også de største. Håkon og jeg stod for fiskesuppen denne kvelden og med så fersk fisk kunne det ikke gå feil!

Lørdag var det klart for topptur igjen. Denne gangen dro vi til det stedet de andre var på dagen før, nemlig Fastdalstinden. Igjen var det strålende sol og nå begynte vi å se snøsmeltinga komme i gang for alvor. Med fare for å bli stengt inne av løpske bekker, parkerte vi et stykke unna og det viste seg å være lurt. Bekkene graver fort vekk veiene og det hadde skjedd i løpet av lørdagen mens vi var på tur.
Dette var ikke den lengste turen og vi fikk en fin oppstigning mot tinden med flott utsikt til Olderdalen på andre siden av fjorden. Det blåste litt på toppen, men nydelig utsikt til breer, fjorder og andre tinder, bl.a Kjostinden og Istinden. Nedkjøringen var tragisk med våt snø som hadde en sandpapiraktig virkning på skiene!

Vel hjemme igjen på hytta var det varm badestamp og herlig å komme seg oppi med en kald en i hånda. Når man er nordpå må man drikke Mack. Grillhytta ble også prøvd denne kvelden og det ble riktig så hyggelig utover i de små timer. Det ble jo aldri mørkt der oppe, nå like før midnattsola kommer, og lyssettingen på kvelden var magisk.

Søndag var igjen hviledag for noen av oss. Vi dro ut til Lenangen og fikk se det ordentlige havet! Herlig med lyng like ved fjæra, fjell og hav i skjønn forening. Nydelig vær denne dagen også, mulig jeg gjentar meg selv, men det var varmerekord i området.

Selve turen ble avsluttet med en liten tur ovenfor Lyngseidet 17. mai. Men lyden av korpsmusikk og tale var det godt å slappe av i lyngen med det hele på behørig avstand. Nå var det lite snø igjen og den begynte å bli vel råtten. Litt tøff nedkjøring i og over ulike bekker. Siden E6 ble stengt ved Kåfjord kom trafikken over på vår side av Lyngenhalvøya og dette førte til lange køer på fergeleiet. Det ble til at vi kjørte rundt tilbake til Langnes for å være sikker på å rekke flyet 18.40.

Alle var enige om at det hadde vært en flott tur og Lyngen satte evige spor i oss alle!

En annen av turdeltagerne, Inger Elin, har også skrevet om turen.

Det ble tatt mange bilder på turen, men de fleste av mine ble grumsete og dermed mislykket. Takk til Erland Flaten og Håkon Solberg for solid bidrag på bildefronten.