Etterlengtet fisketur

Fisking i Sulebergtjønnet

Det er jo ferietid om dagen og da er lysta stor på fisketurer. Men ferietid er ikke som før da det var lett å gjøre som man ville. I sommer har det kommet til en sønn her i huset og da må far i huset tilpasse seg. Strengt tatt er det min samboer som kunne trengt å komme seg ut litt, men hun fikk besøk av sin mor. Derfor var jeg takknemlig da det åpnet seg en mulighet for en liten fisketur onsdag 28. juli.

Jeg var ikke sen om å pakke fiskeutstyret og dro til fjells. Jeg kjørte opp til Fåvang og videre inn til Saubua. Herifra kan man nå flere gode fjellvann og valget denne gang ble Sulebergtjønnet på 1131 moh. Som regel fiskes det i Svæltjønnet, senest for 14 dager siden med min bror samt brødrene Haug, men denne gang var jeg alene og hadde lyst til å fiske noe høyere. Jeg kom opp kl. 16 på ettermiddagen og sola skinte. Et lite vinddrag var i lufta, men det var bare godt. Vel fremme ved tjønnet ble det kastet optimistisk ut med sluk. Fin slukvind og vaking i vannet.

Etter ti minutter satt det på en fisk, men den datt av igjen, men herlig å kjenne spennet i stanga! Fortsatt mye vaking i vannet og jeg gikk litt rundt for å prøve flere steder. Utover kvelden ble det vindstille og et fantastisk skue utover vannet med fisk som var konstant oppe i vannoverflata og nappet insekter. Jeg har ikke sett mere livat fiskevatn! Desto større ble frustrasjonen over at det ikke beit på, men slik er det noen ganger. Jeg erget meg også grønn over ikke å ha med gode fluer og ikke minst fluestang. Først må jeg lære meg å bruke utstyret, men ser nå verdien i det skal man få fisk på slike dager.

Nydelig vær utover kvelden og bare det å være ute i slikt vær og titte på fisken som vaker er en gave synes jeg.
Det ble også fyret bål og månen ble også observert. Utover natta begynte det å blåse såpass mye at det røsket skikkelig i teltet og søvn ble det lite av. Vinden økte i styrke så kl. 06 om morgenen rev jeg teltet og gikk ned igjen. Nord-østlig sur og kraftig vind innbyr ikke til fiske uansett. En flott tur selv om fisken uteble …. og til uka drar jeg til Hardangervidda for å fiske mere 🙂